Cachetur.no-tur til Sørlandet

In Out caching
Scroll this

Denne helga dro vi på tur til Sørlandet. Og i motsetning til forrige helg, hadde vi nå et meget begrenset utvalg cacher på planen. Turens hovedmål var kurs/workshop i cachetur.no i Grimstad.

Timer på veien/ute på cachetur: 26 timer
Kilometer kjørt: ~800 km
Antall cacher funnet: 30
Antall DNF: 1
Vær: Skyet, regn, overskyet
Veiarbeid: Ja

Rett fra jobb

Vi hadde ikke mange cachene på planen denne dagen, men vi hadde allikevel et stykke å kjøre. Så vi satt nesa sørover omtrent rett etter jobb, vi måtte bare pakke bilen først.

Heldigvis går ferjene over Boknafjorden ganske ofte på fredager, og heldigvis var de tekniske problemene tidligere på dagen fikset innen vi kom frem til ferjekaia. Så vi måtte ikke vente alt for lenge før vi kom oss over fjorden. Det ble en relativt lang kjøreetappe, før vi kom frem til første cachestopp – GC77PEB Mens bilen står til lading #10.

Ikke like langt til neste

Etter første stopp, var det heldigvis ikke like langt mellom de neste cachene på planen. Heldigvis lettet også været litt, og det heftige regnværet vi startet i, roet seg kraftig ned innen vi begynte cachingen.

En kommune vi har oversett før

Av en eller annen grunn, har vi klart å overse Songdalen kommune. Selv om vi har kjørt rett gjennom flere ganger. Så i dag skulle vi finne en! Og det klarte vi med glans, nå er den kommunen også i boks!

Det ble også kveldens siste funn, og vi rakk frem til hotellet i god tid før midnatt. På tross av mengder med veiarbeid gjennom Kristiansand.

Plutselig god tid

Vi stod tidlig opp, og var ute av hotellet lenge før kursstart. Det var riktignok noen minutter å kjøre, men vi hadde flere timer på oss. Så da bestemte vi oss for å besøke GC7B85M Riks, den røde boksen- Virtual Reward, som vi egentlig hadde planlagt å finne etter kurset.

Det er lenge siden sist vi har besøkt en norsk virtuell cache, så dette var kjekt!

Enda mer tid, jo

Vi hadde fortsatt litt tid til rådighet, og etter en rask titt på GPSen, ble det klart at vi måtte til flyplassen en tur. Heltinnen trenger et par flyplass-TB-hoteller…

Det ble selvfølgelig ikke bare et TB-hotell, det ble også et par andre cacher langs veien. Og vi fikk se et par fly komme inn for landing.

Mesteparten av tiden, brukte vi på å ikke finne cachen ved et gammel restaurert fly, som vi plutselig så stå parkert ved en parkeringsplass.

Flyet var kult, og dette var absolutt ikke den verste plassen å bruke opp tiden… Men det var en smule surt å ikke finne noe. Vi sendte avgårde en melding til cacheeier, og så satt vi nesa videre.

Ikke fullt så god tid lenger

Plutselig var tiden brukt opp, og vi måtte også innom for å handle litt forsyninger. Men dette skulle gå, sa Nüvidama. Eller, hun sa ikke akkurat de ordene, men hun mente i alle fall at hun visste hvor vi skulle kjøre… Det hun ikke hadde fått med seg, var at de tydeligvis er veldig glad i veiarbeid på denne siden av Kristiansand også…

Uansett, vi kom frem, før offisiell start! Vi var langt fra de første som kom, men heldigvis ikke de siste heller…

En ivrig gjeng fikk lære mer om cachetur.no

Det var en passelig stor gjeng med ivrige cachetur.no-brukere som dukket opp, og de var alle godt forberedt med både eget utstyr og godt humør. Mer enn det kunne i alle fall ikke vi be om! Piraten hadde ordnet med flott kurslokale, noe å bite i og trykking av kurshefter. Mange takk, Piraten!

Det kom mange gode spørsmål, og noen veldig gode tilbakemeldinger. Vi har notert ned masse nye ideer, som vi har god nytte av når vinteren kommer, og vi skal jobbe videre med nye og gamle funksjoner på cachetur.no.

Vi håper alle som møtte opp fikk noe igjen for dette, og at dere gikk hjem med ny kunnskap. Vær heller ikke redd for å spørre oss når dere lurer på noe!

Dette var en veldig hyggelig samling, akkurat som sist gang vi var her, og vi kommer gjerne igjen en annen gang!

Loddtrekning

Vi avsluttet med en liten loddtrekkning, til inntekt for cachetur.no. Det er faktisk første gang vi prøver, og nok noe vi kan gjenta ved en senere anledning.

At nesten alle premiene går til de samme personene, det er dessverre (for de som ikke vinner) en gjenganger i veldig mange loddtrekninger… Merkelig det der.

En challenge vi måtte besøke

Etter kurset, og et raskt besøk på en meget kul cache utenfor kurslokalet (GC6P9NG “110 – Brann”), hadde vi en cache vi bare måtte besøke. En cache med høyeste prioritet.

Forrige helg kvalifiserte vi oss til GC5JFNH 24 cacher – 24 timer – Challenge, på det jeg kaller “rette måten”. Vi cachet i 24 timer i strekk, og sørget for å dokumentere minst ett funn i timen med klokke og logg. Så da måtte vi selvfølgelig logge denne i dag!

Men først måtte vi innom GC6Z7HV Sykkelbyen – Grimstad. Vi liker veldig godt å finne large-cacher, og vi liker også godt å finne cacher med mange favorittpoeng. Så dette var en cache som var midt i blinken for oss! Dette var også den typen cache hvor vi har en klar formening om hva som venter oss, og her ble alle forventninger innfridd! Virkelig verdt et besøk!

Challengen var neste stopp, og etter å ha fundert litt på hvor vi kunne parkere, fant vi en vei. Og det tok ikke mange minuttene før vi kunne avslutte prosjektet vi startet forrige helg. Fantastisk!

Vi måtte selvfølgelig også ta ett siste bilde 😉

Et nytt forsøk

Cachen ved flyet, som vi ikke fant i stad, den var nå plassert ut på ny. For ikke bare fikk vi tips av cacheeier, cacheeier dro også ut og sjekket cachen for oss! Med slik service, måtte vi jo bare ut igjen!

Så det ble en ny tur til flyplassen, og et veldig raskt og enkelt funn denne gang – omtrent på samme plass som vi nok ville valgt selv 😉 En fin bonus, var at vi fikk sett plassen i mørket også. Det er noe eget med det når dagslyset erstattes av menneskeskapt lys.

En gøyal overraskelse

Den neste på planen vår var nok en large-cache, GC6XYBR Engler daler ned i skjul. Her visste vi absolutt ingenting om hva som ventet oss, så her var både gleden og overraskelsen helt i taket! Absolutt en cache vi vil anbefale alle å svinge innom når de er i nærheten. Vel verdt all tiden det måtte ta.

Vi må bruke en mengde favorittpoeng etter denne turen. Antallet høykvalitetscacher er meget høy her på denne kanten av landet. Sørlendingene kan virkelig det å lage cacher som imponerer! Og det er alltid hyggelig å komme hit, ingen tvil om at vi gleder oss til Vikingeventet!

Etter et par bonuscacher langs veien, bestemte vi oss for å utsette resten av lørdagens plan (tre cacher ved Ikea) til søndag.

Etter stengetid

Etter frokost og utsjekk, ble det et Ikeabesøk. Ikke for å handle, men for å kjøre rundt på den enorme parkeringsplassen. Hele tre cacher skulle vi finne der.

Og det klarte vi uten problemer, med fantastiske høstfarger rundt oss.

Været var noe bedre i dag, så vi bestemte oss for å kjøre litt rundt i området for å finne noen flere cacher. Vi hadde tross alt veldig få på planen (to stk), og ikke alt for lang vei hjem. Det ble hele fire funn ekstra, før vi satt nesa hjemover. Den siste vi stoppet innom, var nok en kreativ og flott cache, GC6WWK3 Kaperjul Vest 2016: 09 – Julekveld i skogen.

Strake veien hjem, nesten

Det ble nesten strake veien hjem. Kun fire cachestopp, hvor det første resulterte i DNF. Neste gikk heldigvis mye bedre, og vi kunne nyte stillheten litt.

Stillheten varte ikke så alt for lenge, og det ble raskt klart at vi nok kom til å få merke at det var høstferie i dag også. Forrige helg traff vi høstferiehjemfarten på Østlandet. Og nå traff vi den jaggu her også!

Køen var verst inn mot Ålgård, og så roet det seg heldigvis kraftig derifra. Ferja var nesten stappfull, men vi kjørte rett ombord og fikk være med. Det virket som det var mer som var stappfullt der, for det stinket kloakk i hele trappehuset.

Vi kom hjem før det ble mørkt, til en forandring. En flott tur, i noe vått og tåkete vær, med mange flotte høstfarger langs veien!