En snartur til Ålesund

In Out caching
Scroll this

Når 1. mai er en mandag betyr det at vi får en langhelg – en langhelg som må benyttes til caching, selvfølgelig 😀 Og når Olabirk inviterer til techevent, må vi jo bare stille! Så da ble det en snartur til Sunnmøre.

Vi hadde som vanlig en plan laget på cachetur.no, og mange kilometer foran oss.

Siden vi ikke fikk startet turen før rett etter jobb fredag, ble det få cachestopp på vei opp til vårt faste hotell på Grodås. Men vi måtte selvfølgelig stoppe på noen!

Rikt dyreliv

Stopp for dyr som ville over veien ble det også…

Og litt stopp for å se på utsikten langs veien.

Førde by night

Sent frem, tidlig opp

Vi kom sent frem, og da var det egentlig bare å få unna det vi måtte, og komme oss i seng. Etter frokost og utsjekk, satt vi nesa mot Ulsteinvik.

Og nå hadde vi heldigvis litt bedre tid, slik at vi kunne stoppe innom flere cacher langs veien.

Vi ankom CITO-eventet som første bil, og parkerte nøyaktig på nullpunkt. For det var vel vår bil som skulle ryddes, var det ikke?

Etterhvert kom det flere, og det ble til slutt en ganske fin gjeng hyggelige geocachere!

Overraskende ryddig strand

Stranda var kanskje ikke så aller verst, men vi fikk da plukket en del skrot allikevel. Og som en ekstra bonus ble det et par cachefunn også. Etter ryddingen var over, ble vi som vanlig stående å prate. Det er alltid hyggelig å komme på event her oppe!

Litt flere cacher

Resten av dagen ble benyttet til å finne cacher i nærområdet. Et eller annet sted langs veien klarte vi å miste stemplet vårt. Heldigvis var stemplet godt brukt, og nesten umulig å skifte dato på. Vi hadde sikkert aldri klart å kaste det, om vi ikke hadde mistet det. Like greit da, kanskje?

Clutchen begynte plutselig å lage ubehagelige lyder også, men heldigvis holdt bilen helt hjem 🙂

Men vi stod og lette etter en cache, bråbremset en bil rett ved siden av, før den kom ryggende i full fart mot oss. Det var jcmypal som ville hilse på (og det var også han som eide cachen vi stod ved). Alltid gøy å møte andre cachere på tur! Og dette var intet unntak. Cachen fant vi til slutt, og vi møtte jcmypal igjen litt lenger bort i veien.

Ferjer…

Klokka ble etterhvert nok, og vi satt til slutt nesa mot ferja – som vi så dra avgårde. Og akkurat da var det plutselig en time til neste…

Vi kom oss omsider over, og etter et par stopp til, satt vi nesa mot middag. kawlii & KO satt allerede og ventet der, så da ble det en hyggelig prat til maten.

Det ble etterhvert seint, og tid for å komme seg i seng. Men først måtte vi finne en kjempevanskelig cache 😉

God tid

Når vi stod opp søndag, viste det seg at vi hadde veldig god tid til eventet. Så etter vi hadde funnet de cachene vi hadde planer om, klarte kawlii å lokke oss en tur inn til Ålesund. Og ikke bare det, hun lokket oss til en meget turistbefengt plass…

Men med så flott vær, og så flott utsikt, så var det absolutt verdt å holde ut hordene av turister! Dette var definitivt en flott plass! Takk for at du dro oss hit, kawlii!

Etter vi hadde tatt en drøss bilder, tok vi en tur oppom Norgesboksen. Av de Norgesboksene vi har funnet, så vil jeg påstå at dette er den som har mest representativ plassering. Og som en ekstra bonus, møtte vi på kari2004:) der. Alltid hyggelig å møte andre geocachere på tur! 🙂

Tid for event!

Vi satt etterhvert nesa mot eventet, og kom frem som første etter nøkkelpersonen. Vi brukte tiden til å slappe av og kose oss i sola. Det føltes rett og slett ut som sommer!

Det kom etterhvert flere, og det så en stund ut som ingen egentlig hadde lyst til å inn på event 😛

Vi kom oss omsider inn, og der inne ventet både kaffe, kake og noen spørsmål fra salen. Vi fikk lært bort litt, fortalt noen gode historier og ellers snakket caching slik man vanligvis gjør på event.

Dette ble utvilsomt et hyggelig event dette også, og vi er glade for at Olabirk fikk oss opp hit!

Og som om ikke dette var nok, hadde cghove bestilt publisering av en rykende fersk wherigo-cache. Og ikke bare var det en cache, men den var dedikert til cachetur.no! Wow!

Behagelig FTF-jakt

Dette var en av de mer behagelige FTF-jaktene vi har vært med på. Her fikk alle tid til å løse oppgaven, før vi samlet satt nesa mot mål. Og i samme ånd, gikk vi samlet mot mål og logget Co-FTF på verdens første cachetur.no-wherigo. Det var definitivt et høydepunkt!

Nye kommuner

Det ble noen cacher til, før vi satt nesa mot ferja over til Sykkylven (denne gang rakk vi ferja). Vi valgte den ruta tilbake, siden vi da fikk besøkt et par kommuner vi ikke har besøkt før.

Og med så flott vær og utsikt vi fikk langs veien, viste det seg å være et meget klokt valg!

Vi fikk funnet noen cacher (og ikke-funnet en), kjørt en kjempedyr bru og stoppet for litt mat. Fint vær, lite trafikk og masse flott utsikt langs veien. Livet som geocacher er bra!

Vi fortsatte over et snødekt fjell, og for andre gang i år gjorde snøen det vanskelig for oss å cache. Så vi droppet de to cachene vi hadde planlagt over der, og fortsatte i stedet ned mot Stranda. Der fant vi begge cachene, før vi tok en selfie foran Grandisfabrikken.

Tilbake mot Grodås

Turen gikk videre til vårt faste hotell på Grodås, selvfølgelig innom et par cacher.

Og for en gangs skyld på turen, kom vi frem til hotellet før det var helt mørkt ute.

Og utsikten fra rommet var absolutt flott denne gangen også!

Turn right on E39

Vi stod opp til fantastisk flott vær, og etter frokost og pakking av bil gikk turen i retning hjemover.

Nüvicamen bestemte at vi skulle ta en annen vei enn vi hadde tenkt. Og når vi så at den veien hadde cacher vi ikke har funnet, og en ny kommune, bestemte vi oss for å høre på den. På tross av at det blei ei ekstra ferje.

De fleste bonuscachene var på andre sia av ferja, men det ble et par stopp før også. Og dagens første holdt på å ende opp med DNF. Heldigvis gav vi ikke opp, for å starte dagen med DNF resulterer ofte i mange flere DNF…

Vi hadde god tid til ferja gikk, så vi rakk for en gangs skyld å finne ferjekaicachen også. Og for en flott utsikt det var derifra!

Etter en tur over fjorden, ble det stopp for en ferjekaicache på andre sia også. Vi fortsatte nedover, og stoppet innom cacher som lå langs veien.

For en utsikt!

Noen ganger måtte vi stoppe bare for å ta bilder av utsikten også. Slik som her:

Og når vi kom enda lenger ned, var det nesten så vi ikke trodde det vi så. Enten så vi dobbelt, ellers så var vannet faktisk så stille som det så ut. Vi fikk omsider stoppet, og bildene taler for seg selv:

Når vi kom til Førde, rakk vi et lite besøk innom gode venner fra reklamepennsamlermiljøet. Lenge siden vi har snakket med noen fra det miljøet, så det var et hyggelig gjensyn!

På tide å komme seg hjem

Det ble ikke så alt for mange stoppene derifra og til neste ferje (men et par rakk vi), og vi rakk også akkurat ferja vi siktet oss inn på.

På andre sia ble det en fin liten multi, før ruta fortsatte sørover.

Det ble noen stopp til, før vi til slutt fortsatte rett mot siste ferje, og til slutt hjem.

Vi var hjemme igjen rett over 22. Ikke dårlig det etter en så lang tur!

Litt oppsummering

Totalen for turen ble 7 ferjer, 71 cacher og 5 DNF. Pluss mye flott utsikt, mange hyggelige folk og mye morro!

Vi kommer definitivt tilbake til Sunnmøre!