Savalen 2015

In Out caching
Scroll this

Jeg var litt i tvil om jeg kunne reise til Savalen i år, siden all ferie allerede brukes til USA-tur og megaeventer i september. Men jeg hadde lyst, og siden det skulle være årsmøte i Geocaching i Norge også, måtte jeg jo.

Så da ble løsningen å reise rett etter jobb på fredag, og hjem igjen søndag. Men en slik tur gjør jeg ikke alene, og dessverre måtte Heltinnen jobbe denne helga. Heldigvis var kawlii nesten like gal som meg, og ville bli med når jeg slang ut spørsmålet på Fjesboka. Heldigvis fikk jeg gått litt tidligere enn planlagt fra jobb, så vi kunne begynne turen litt tidligere.

Vi hadde ikke så mange cachene planlagt på vei bort, og første stopp var på earthcachen i Odda. Der brukte vi god tid, i strålende vær. Etter den fortsatte vi over vidda, med ingen flere stopp planlagt før Ål. Eller, vi måtte ha moreller i Hardanger! Dessverre er den norske sommeren uteblitt i år, og det samme er morellene i Hardanger! Så når vi endelig fikk øye på en bod som solgte moreller i veikanten, måtte vi bare snu og kjøre tilbake (oppdaget den litt for sent). Hvor mange korger vi kjøpte, det trenger ingen å vite…

Endelig, vi fant, vi fant!

Etter morellene ble det to-tre stopp til, før vi svingte innom på middagsbesøk. Vi satt nesa videre mot Dokka, og tok en tur innom noen cacher jeg fant i fjor, slik at kawlii også kunne få finne Hytteliv og Riverside. Enkelte cacher er helt greit å besøke igjen, og igjen. I år gikk besøket på Dokka vesentlig bedre enn de to forrige gangene jeg har vært der, og vi slapp å besøke de lokale bilmekanikerne. Tredje gangen gikk det!

Vi justerte veivalget litt underveis, og endte opp en litt annen vei enn planlagt, og med litt andre (og flere) cacher. Møtte også denne hyggelige krabaten, han sa ikke stort, men smilte i alle fall.

På fjellet et sted

Selv om vi hadde dårlig tid, må man ha det gøy når man er på cachetur (det er jo hele poenget). Så når vi kjørte forbi en blå traktor, fikk vi brått en idé om at vi bare måtte snu. Så det gjorde vi, selv om det ikke var noe cache der.

Den blå traktoren

Vi prøvde å begrense antall stopp litt resten av veien, og rullet inn for innsjekk rundt 0145. Vi var ikke de eneste som var seint oppe, for sjefen sjøl satt i lobbyen da vi kom. Vi fikk sjekket inn, og så var det bare å få bært ting inn og kommet seg i seng.

Neste dag startet tidlig, og vi startet med å finne en rekeboks under et tre. Jeg kjente meg veldig godt igjen i beskrivelsen, og måtte le litt når jeg så hvor gjennomført det var. Eneste var at noen hadde replassert den litt for godt.

Rekeboksen

Etter rekeboksen, dro vi med oss et lass med cachetur.no-buttons og labbet bort til eventplassen. Der var allerede folk i full gang med å rigge til butikker, og jeg fikk raskt handlet meg noen coiner fra JP.

Etterhvert ble det tid for cachetur.no-presentasjonen også, som skulle døvetolkes! Det har jeg aldri vært med på før, imponerende å se hvor raskt de “snakket” – jeg hadde ikke klart det! Vi fikk et lite møterom til disposisjon, som ble fullt helt opp – morro!

Noe av det beste med Savalen-eventet er alle folkene, og det var det en hel del av i år også! Kjekt å treffe personene back nickene også!

Etter en lang dag med event, auksjon og annet, rakk vi såvidt en tur ned til Tynset for å handle grillmat, før vi måtte opp igjen for å delta på årsmøtet i Geocaching i Norge.

Auksjon

Årsmøtet gikk strålende, og vi fikk mange konstruktive og gode innspill fra medlemmene. Vi har mye å jobbe med fremover!

Etter årsmøtet var det tid for grilling, og sosialt ved lavoen. Vi ble værende til over midnatt, før det til slutt var på tide å komme seg i seng. Hadde tross alt et lite stykke å kjøre hjem også…

Det ble tidlig opp, utsjekk og så satt vi nesa hjemover. Men vi startet like godt turen med en avstikker, for å besøke cachen Flåklypatoppen. Vi tok også en liten (planlagt) avstikker over fylkesgrensa til Sør-Trøndelag, så kawlii kunne få besøkt det fylket også.

På vei nedover mot Otta, så jeg plutselig en liten hvit bil stå parkert på en plass som vel kan kalles “midt uti ingensteder”. Ikke en naturlig parkeringsplass, med mindre man skulle finne cachen så lå der. Hmmm, liten hvit bil, kunne det være..? Så sier kawlii hun ser en blå jakke, ja, det må være! En melding ble sendt avgårde til EiFlei, og det kom ganske raskt et bilde av en fornøyd EiFlei sammen med en logg tilbake. Vi avtalte å møtes på neste cache, hvor vi slo av en prat før vi kjørte hver vår retning videre.

Møte på Sel stasjon
Vi fant cachen!

Veien videre gikk innom flere cacher med god utsikt over grønt vann. Vi gjorde akkurat som turistene, tok en drøss med bilder.

Grønt vann

Vi fikk med oss ei stavkirke også langs veien, før vi fant veien til Flåklypa. Vi visste selvfølgelig at vi skulle dit, så det var derfor vi måtte innom Flåklypatoppen. Etter cachen var funnet, måtte vi bare stoppe for å ta noen bilder av skiltet! Er man turist så er man turist, og er man geocacher så er man enda verre! 😀

Flåklypa

Videre gikk veien mot Sognefjellet, og Tindevegen. Det har vært mange utenlandske bobiler på veien i helga, og (alt for) mange av de skulle over her også. Vi stoppet for et par cacher langs veien, og fikk tatt noen bilder av den norske sommeren.

Norsk sommer

Tindevegen har jeg aldri kjørt før, så jeg ante ikke hva som møtte oss. Det startet med regn og tåke, men klarnet heldigvis opp en stund før vi kom til toppen. Veien opp gikk smertefritt, men når vi kom nedover og skulle ned alle svingene, da gikk det vesentlig tregere. Møtende bobiler og tre-fire biler foran oss gjorde at det ikke akkurat gikk raskt nedover, men vi kom ned til slutt.

Det ble et par stopp til, før vi skulle gjennom en laaaaaaaang tunnel, så lang at vi måtte stoppe for noen bilder midt inni.

Tunnelselfie
Midtveis

Vi hadde egentlig planer om å stoppe for å spise i Flåm, så vi tok oss god tid til å finne cachene der. Den ene ble turens første og eneste DNF, og maten utsatte vi også.

Det var ikke så mye mat å oppdrive på neste stopp, så da endte vi opp med å kjøre helt til Voss før det ble middagspause. Men før det måtte vi stoppe innom Tvindefossen, selv om vi begge har funnet cachen før.

Tvindefossen

Det ble ikke så mange flere stoppene etter Voss, annet enn en cache før Odda og et fotostopp ved Låtefoss.

Låtefoss

Bilen ble parkert ca 0130, og en lang, men flott tur var over. Jeg vil rette en stor takk til alle som bidro til å gjøre dette til en flott helg, og stor takk til kawlii som ble med på galskapen!