Dovrefjell 2016

In Out caching
Scroll this

Når vi ble invitert til event på Dovrefjell, tok det ikke så lange tia før vi hadde bestemt oss for at vi måtte takke ja.

En slags plan ble lagt, bilen ble lastet og vi satt avgårde rett etter jobb fredag. Det er noen kilometer å kjøre, så vi hadde innlagt et kombinert besøks- og overnattingsstopp langs veien.

Kjøreturen gjennom Hardanger gikk i strålende vær, med et par fruktstopp innlagt.

Fruktstopp

På vei opp mot vidda ble været litt mer ustabilt, og vi hadde en noe grå tur over fjellet.

Men innen vi skulle stoppe på første cache, på andre sia av vidda, var været et lite hakk bedre.

Grått over vidda

Det ble noen cachestopp langs veien, og også et par DNF (på cacher vi ikke en gang hadde planlagt å finne). Vi valgte å droppe en del, for å heller komme frem til passelig tid.

Kjekt å kunne være litt på besøk innimellom også 😉

Vi hadde fortsatt et stykke å kjøre neste dag, så det ble tidlig opp og (alt for) tidlig frokost.

Vi hadde et par cacher på planen langs veien til Furuhaugli Turisthytter, hvor eventet skulle være. På første stopp møtte vi tåka, som fulgte oss over Valdresflye.

Tåkete

Sikten var lav, og farten også… Heldigvis ble tåka igjen der oppe når vi begynte å kjøre nedover igjen, og været ble bare bedre og bedre.

Vi fikk oss ett stopp til, på en stor og fin rasteplass ved den grønne elva.

Heftig grønnfarge

Så bar det rett til Dovrefjell. Vi rakk et par cacher til langs veien til CITO-eventet.

Dovrefjell

Selv om jeg ikke liker høsten (sommeren er over), må jeg innrømme at det var flott her nå!

Vi rullet inn på eventplassen i god tid før CITOet, og rakk å snakke med familien kassimaja og noen andre eventdeltagere, før vi fikk stablet bagasjen inn på hytta.

Så gikk turen til fjells!

Ut på tur

Det var ikke så mye søppel å finne, men det var en flott tur – med godt selskap, og fine cacher! Jeg beklager på forhånd til de som mottar logger fra meg med 10+ bilder 😀

Trang ikke en gang bli våte på beina

Det ble ingen tur til toppen for vår del, vi hadde tross alt litt å ordne til før neste event også. Og plutselig fant vi (okay, kassimaja fant) ett søppel også!

Se! Søppel!

Så ble det tid til en dusj, og klargjøring til neste event.

Banneret er på plass

Banneret kom selvfølgelig også på plass!

Etterhvert samlet alle seg i peisestua, og vi fortalte våre røverhistorier. Dette er første gang vi snakker om slikt på event, håper folk likte det! 🙂

thomfre & Heltinnen

Etter røverhistoriene, fikk vi vist frem cachetur.no litt. Servering var det også – slikt liker vi 😀 Det var rett og slett et riktig så hyggelig event.

Mot slutten av eventet, ble det fellestur til Viewpoint Snøhetta – det var jo en cache der 😉

Månen lyste opp, litt

Turen startet i måneskinn, men så skyet det til litt. Allikevel en flott tur opp, og omsider nådde vi toppen. Ikke så mye utsikt å skryte av, men det så ut til å være veldig flott bygget som var laget til her! Der inne var det noen utenlandske turister som hadde rigget seg til for å overnatte, så veldig koselig ut!

Inne i hytta

Cachen måtte selvfølgelig logges den også, og det tok ikke lange tia før den kom frem i lyset (lommelykt-lyset, altså).

Cachen logges

Turen ned gikk like bra som turen opp, og ikke alt for lenge etterpå var vi nede ved parkeringen igjen.

På vei tilbake

Vi stoppet innom en cache til litt lenger bort, før vi returnerte til hytta for å få litt søvn.

Det ble tidlig opp neste dag, for nå hadde vi langt å kjøre! Og vi hadde et CITO-event å rekke på Ål.

Dagen startet med litt skyet vær, og morgentåke, men det klarnet raskt.

Litt morgentåke

Det ble en stopp før vi forlot Dovrefjell, og så satt vi nesa strake veien mot Otta (med kun et matstopp langs veien).

Vi stoppet innom alle cachene vi manglet i Otta, hele tre stk. Vi tok oss også tid til å stoppe innom et gammelt tog som stod parkert der.

Gammel tog

Det ble noen stopp til langs veien, inkl. et stopp på samme rasteplass som vi stoppet ved på vei til Dovrefjell. Noen hadde rotet bort hundeskålene vi hadde med, og vi hadde en sterk mistanke om at de hadde blitt satt igjen her.

Det store spørsmålet var om de var her fortsatt…

Skålene var der!

Det var de jaggu! Skålene stod akkurat der vi forlot de. Hjalp sikkert at vi stod parkert på en del av rasteplassen som var langt vekk i fra alt av border og slikt.

Så bar det over fjellet igjen. I dag fikk vi tåka på vei opp mot Valdresflye, og strålende vær på toppen.

Valdresflye

Endelig fikk vi funnet letterbox hybrid-cachen på Beitostølen (sist vi var her var det for mye snø). Vi rakk til og med et stopp innom på besøk i Skrautvål 😀

Vi måtte droppe noen cacher med en del favorittpoeng på fredag, så de svingte vi innom nå istedet. Et par av de brukte vi en del tid på, så når vi endelig kom oss avgårde fra Leira, hadde vi ikke mer enn akkurat nok tid til å kjøre til eventet.

Veiarbeid

Vi ble som ventet litt sakket av veiarbeidet over Golsfjellet, men ikke så veldig mye.

Vi rakk frem til Ål akkurat tidsnok til at vi fikk stoppet innom en bensinstasjon langs veien, for diverse behov.

Vi rakk frem til eventet bare 2 minutt etter eventstart – ikke dårlig timet mtp. hvor langt vi kjørte!

På event

Det var ganske rent og ryddig her også, og strålende vær! Men noe søppel fant vi, og hyggelig var det!

Strålende vær

Etter eventet fortsatte turen over vidda, i strålende vær. En rett og slett fantastisk tur!

Fint på vidda

Vi fikk med oss en cache til, i Måbødalen, før det ble strake veien hjem.

Vi rakk til og med hjem før midnatt! Ikke dårlig.

Alt i alt en veldig flott tur, med for det meste fint vær og fine cacher. Vi vil rette en stor takk til Furuhaugli Turisthytter som inviterte oss!