Vikingevent 2017

In Ut på tur
Scroll this

Det er bare en liten uke siden forrige langhelg, og det ble selvfølgelig tur denne helga også! Og denne gang gikk turen til Steinkjer, og årets Vikingevent. Med på turen var kawlii, Pandaklanen og muumitrollet.

Som sist, har vi også denne gangen laget en liten video fra turen.

Forsinkelser og kanselleringer

Som forrige helg, var det mye folk på flyplassen. Og en del forsinkelser og kanselleringer rundt omkring. Med søndagen friskt i minne, ble vi en liten smule skeptiske. Så innen vi kom frem til flyplassen, hadde vi allerede to nødplaner.

Heldigvis gikk alt som det skulle, og vi kom alle sammen frem til Værnes som planlagt. Bilen ble hentet, og stappet full av bagasje.

Ikke så mye på planen

Vi hadde ikke så alt for mange cachene på planen opp til helgas overnatting, men noen få var det selvfølgelig. I hovedsak large-cacher, og en cache vi logget DNF på i fjor. Det ble plutselig et raskt stopp innom Vuddu Valley (som vi egentlig hadde på planen for mandag), da vi så andre cachere der. Og så måtte vi droppe noen andre cacher.

Men vi fikk selskap av en vakker solnedgang hele veien til overnattinga, og langt inn i natta. Det ble vel egentlig aldri mørkt.

Rett til eventet

Etter frokost på hytta, gikk turen rett til eventet. Nesten, vi måtte selvfølgelig stoppe på cachen utenfor campingplassen først. Været så veldig bra ut når vi stod opp, men værmeldinga var noe uggen. Og det skyet til litt når vi kjørte mot eventplassen.

Når parkeringsplassen var lokalisert, var det bare å sette i vei opp den laaaaange bakken. Vi fikk plukket opp navneskilt og stæsj med en gang, og så var det i gang!

Mer samlet i år

Førsteinntrykket av eventplassen var at ting var mer samlet i år. Noe som gjorde at folk også var mer samlet.

Plutselig var det offisiell åpning, med både vikinger, varaordfører og storfint besøk fra HQ. En ting jeg syns var virkelig bra, var at alt også ble sagt på engelsk. Det er noe som ignoreres på så mange megaevent, så det var kjekt å se at det ble tatt hensyn!

Cachetur.no

Som i fjor, var det også i år cachetur.no-kurs. Men i år var det GorgonVaktmester som stod for kurset, og det ble holdt inne på låven. Her var vikingstilen gjennomført, og kvaliteten på nettverket var derfor justert så det skulle være tidsriktig. Eller noe slikt 😛 Men på tross av hakkete nett, til tider, gikk kurset strålende, og forhåpentligvis lærte folk noe også 🙂

En liten handletur

Siden det var halvveis helligdag i dag, måtte vi en rask tur i butikken før den stengte. Så vi slapp å sitte uten grillmat når vi skulle grille etter eventet… Og når vi først var en tur avgårde, passet vi på å finne et par cacher også.

Nå ble været noe dårligere, men heldigvis var fortsatt humør og stemning på topp hos alle deltagere. Etter handleturen, var det tid for en liten vikinglunsj.

Bingo!

Cachebingo er noe jeg mener bør være på alle megaeventer, så det var kjekt å se en slik en her! Enda kjekkere var det når vi hadde fullført brettene våre 😀

Resten av eventet ble tilbrakt på plassen, i hovedsak innendørs eller i teltene. Det ble selvfølgelig også en liten handletur hos GeoSport.

Avslutning og premieutdeling

Det var omsider tid for avslutning av eventet, og utdeling av premier.

Heltinnen vant premie, men jeg måtte ta den imot siden hun måtte gå inn på låven for å hvile rett før (begynnende migrene). Ikke rart folk ble i stuss når det kom en mann for å hente premien til et damenick 😛

Eventet ble formelt avsluttet, og så var det tid for å overrekke stafettpinnen til neste års arrangører – Geokaperne fra Agder.

Vi vil gratulere årets arrangører med et meget godt gjennomført event! Det er lett å se at dere virkelig har stått på! Og dette fikk dere virkelig til! Vi ønsker neste års arrangører lykke til, og gleder oss til nytt Vikingevent, da på Sørlandet.

Grilling i grillhytta

Etter endt årsmøte i Geocaching i Norge (som var over på rekordtid), var vi en gjeng som samlet oss i grillhytta på campingplassen. Der satt det allerede noen mugglere, men de bare ble med i samtalen, så det gikk bra! Bedre gikk det utover kvelden, når de en etter en lærte om geocaching.

Ekstra festlig ble det når vi dro ut på deres første cachetur, til cachen like borti gata. Det var en opplevelse. For å si det enkelt.

Det ble riktig så hyggelig i grillhytta, så dette er absolutt noe som må gjentas!

Takk til alle som var med, både i første, andre og tredje pulje! Jeg ble sittende lenge, i flere omganger 😛 Men omsider kom jeg meg i seng også.

Tid for opprydding

Etter noen timer søvn, og en god frokost, satt vi nesa tilbake mot samme parkeringsplass som dagen før. Denne gang for å delta på CITO-event på nedsiden av plassen. Været var veldig bra, synd megaeventet ikke var en dag senere…

Søppel var det ikke så veldig mye av, men det var en del folk, og også et par cacher. Viktigst av alt for min del, var muligheten til å treffe folk vi ikke treffer så ofte, en gang til, før alle satt nesa hjemover.

Vi hadde en plan

Vi hadde en plan om å besøke den digre strandstolen, og den ville Korsgat være med på. Så da kjørte vi i kolonne retning parkeringsplassen vi hadde på planen vår. Etter et raskt stopp, kom vi frem til et skilt merket privat vei og innkjøring forbudt. Det viste seg at parkeringsplassen var stengt… Mellom når vi planla og nå.

Da ble det noen andre tilfeldige cacher langs veien istedet, mens vi lette etter en alternativ parkering. Innen vi fant den, bestemte vi oss for å heller returnere til sentrum for å spise is.

En rundtur rundt vannet

Etter litt frem og tilbake, bestemte vi oss for å fortsette der vi slapp på planen – og ta en rundtur rundt Snåsavannet. Men først ble det noen cacher i nærheten av is-stoppet. Noen ekstra langs veien tok vi oss også tid til.

Park’n grab

Innimellom får jeg det for meg at ting skal gjøres skikkelig. Og heter det først «park’n grab», så skal det være park’n grab også! Så bilen ble parkert så nærme som mulig, og cachen hentet inn gjennom vinduet…

Dagens høydepunkt

Vi kom omsider til målet for rundturen, Snåsa kommune – eller Snåasen Tjielte, som vi plutselig oppdaget at det også hette her. Ikke visste vi at de snakket alternative språk her!

Ikke så alt for lenge etter vi kryssa kommunegrensa, skulle vi finne en cache på en «flyplass». Vi lurte litt på hva det kunne være, en sjøflyplass kanskje? Det var ingen sjøflyplass, men en bitteliten småflyplass (eller mikroflyplass).

Vi brukte en liten evighet på å finne cachen, og det må vi vel i ettertid kalle flaks. Selv om det høres spesielt ut. Det kom nemlig en muggler til flyplassen, og han gikk inn i «hangaren». Vi ble nysgjerrige nok til å spørre om vi fikk komme inn å se – og det fikk vi!

Ikke bare fikk vi se, han fortalte ivrig om både fly og flyklubb også. Dette var utvilsomt dagens høydepunkt!

Turen gikk videre

Etter en stund var det på tide å fortsette turen rundt vannet. Været ble noe gråere, men var fortsatt helt greit. Vi fant de cachene vi hadde planlagt, minus en, som vi hoppet over med vilje.

Og det var ikke tilfeldig at vi hoppet over en av cachene. Det ble gjort for å time en milepæl – slik at muumitrollet kunne få logge sitt funn nr. 3 000 på en cache med litt favorittpoeng.

Vi lette en evighet, først han alene, så alle sammen. Det ble heldigvis funn til slutt! Når loggen var signert og alle milepælbilder tatt, kom det et par cachere kjørende. De plukket den frem på sekunder 😛 (kanskje ikke så rart, siden en av de hadde funnet den før)

Så kom regnet

Vi rakk omtrent akkurat å finne de cachene vi skulle, før regnet kom. Vi fikk noen dråper på oss på de siste cachene – men såpass får vi tåle!

Tilbake på campingen, ble det en ny tur i grillhytta. Men denne gangen var vi så alene, at vi returnerte til hytta når maten var inntatt.

En liten omvei

Hjemturen kunne vært kort. Men det var den ikke. Vi er da geocachere! Og derfor måtte vi kjøre noen omveier, det var et par kommuner vi manglet…

Været var ikke helt det beste når vi pakket ut i bilen, men heldigvis klarnet det opp. Vi startet med et bonusfunn, og en DNF utenfor Steinkjer, før vi startet på planen vår.

Været ble riktig så bra

Regnet forsvant, og vi fikke virkelig flott vær utover dagen. Og for å gjøre det hele enda bedre, var det nesten ikke trafikk langs veiene vi kjørte heller. Slikt liker vi!

Her stod vi rundt Nullpunktet, men vi så ingen cache…

Snart i mål

I tillegg til et par nye kommuner denne dagen, besøkte vi en hel drøss med kirker også (i alle fall utsiden). Og det var en del fin utsikt langs veien også, selv om skyene begynte å komme tilbake.

Etter en tur ut til Frosta kommune, som var siste nye på planen, var det på tide å sette nesa mot flyplassen. Vi måtte hoppe over en av cachene der, og logge DNF på den andre, så heldigvis fant vi cachen ved en ruin i veikanten.

Bare et lite stopp

Selv om vi allerede hadde funnet cachen i Vuddu Valley, måtte vi innom på nytt. Det er en såpass kul plass, at vi nok aldri kan kjøre forbi uten å svinge innom – i alle fall ikke så lenge de har åpent!

Vi tok en tur inn, handlet litt og tok en tur i museumet, før vi tok turen bort til den digre stolen på utsiden. Greit med stor stol til store barn 😉

Tid for hjemreise

Etter Vuddu Valley, ble det bare et cachestopp til, før det var på tide å sette nesa mot flyplassen. Vi fikk sluppet av både Pandaklanen og muumitrollet på flyplassen, før vi fikk sluppet av kawlii ved hennes bil. Så var det bare å levere leiebil, og komme seg gjennom sikkerhetskontrollen.

Flyturen hjem gikk smertefritt, og det var ingen innstillinger i dag 😀

Etter å ha vært på Vikingevent, er det helt greit å bli ønsket velkommen hjem til Vikingkongenes hjemland!

Oppsummering

Vi tilbakela totalt 546,5km i leiebilen denne gangen, og fant totalt 61 cacher/eventer (av 52 planlagte). Det ble totalt 3 DNF på turen.

En stor takk for turen til vårt reisefølge, takk til alle som bidro til å gjøre Vikingeventet til en suksess, takk til alle cacheeiere – og takk til alle som har tatt seg tid til å prate med oss langs veien. Det var hyggelig å treffe folk igjen!