Randers Fjordevent 2016

In Ut på tur
Scroll this

Når Heltinnen fant ut at hun skulle ha fri helgen til den internasjonale geocachingdagen i år, og vi oppdaget megaeventet Randers Fjordevent i kalenderen – da ble det raskt planlagt en tur til Danmark.

Planen vår ble på totalt 79 cacher, og mange kilometer på veien.

Vi har en plan!

Siden vi ikke hadde mer enn selve helgen til rådighet, ble det å fly avgårde etter jobb fredag. Direkteflyet går en smule for tidlig nå som rutene er redusert, så da ble det mellomlanding i Oslo.

Vi fikk i det minste strålende flyvær!

På vei inn i flyet

Siden det fortsatt regnes som ferietid, hadde vi tilgang til loungen på Gardermoen, og vi fikk slappet av litt der før avgang mot København.

Over skyene

Vi landet i København rundt 22, og hadde noen timer å kjøre. Men før vi kunne kjøre en meter, måtte leiebilen hentes. Det har vi gjort noen ganger før, så det meste gikk på automat her, og plutselig var vi på vei mot parkeringshuset.

Jeg tok en kikk på nøklene, og syns Ford-logoen så litt rar ut 😛 Og når vi så bilen, så oppdaget vi raskt at dette var en veldig uvanlig Ford!

Ikke helt Ford...

Bilen var praktisk talt ny, ikke mange kilometerne bak seg – foreløpig.

Det ble sent nok innen vi kom oss ut av flyplassen, og det tok sin tid før vi kom frem til første cache på planen også.

Utstyret er rigget opp

Vi rakk å både passere det enorme bomanlegget, stoppe innom en bensinstasjon og droppe en cache, før vi kom frem til første cachestopp.

Enormt anlegg

Første cachen het «LOG IKKE DENNE CACHEN», men det var nettopp det vi hadde planer om å gjøre! Og vi hadde gjort det også, om vi hadde klart å finne den… Turen første cache endte altså med DNF.

Den neste gikk det heldigvis mye bedre med, og de samme med den andre vi fant denne natta også. Ja, vi fant bare to. Og det var kanskje like greit, for klokka ble 03:20 før vi var på hotellrommet.

Det ble noen få timer søvn, før det var på tide å komme seg opp og spise frokost. På vei ned til frokost fikk vi øye på ei brosjyre med tittelen «Randers Ugen». Lite ante vi om at det var denne uka…

Vi fikk i oss noe mat, før vi satt nesa ut i regnet og mot oppgitte parkeringskoordinater.

Ut i regnet

Men det var lettere sagt enn gjort. For halve byen var stengt av. Og for oss som er turister, var det håpløst å finne ut hvordan vi skulle komme oss til parkeringen som var oppgitt (at det ikke fantes noen andre skilter enn de som sa det var stengt, gjorde ikke saken bedre).

Heldigvis var ikke trafikken så ille, og når vi fikk øye på en parkeringsplass, bare parkerte vi der.

Vi kom frem til eventplassen, som var unormalt tom til et megaevent å være. Vi fikk sjekket oss inn, hentet stæsjet vårt og signert loggen.

Signert

Været var ikke helt med oss til å begynne med, så vi ble stående under teltet til tevjen og snakke litt med han.

Utsikt over eventplassen

Vi hadde et par ting vi var på jakt etter, men ble litt overrasket når vi ikke fant noe av de i cachebutikkene som var her. Regnet gav seg ikke helt, så vi fant oss en butikk som solgte paraplyer. Vi møtte flere andre nordmenn, overraskende mange nordmenn. Hyggelig å slå av en prat med folk vi ikke møter så ofte 🙂

Vi ble stående lenge nok til å høre (i alle fall deler av) borgermesterens tale.

Borgermesteren taler

Etter talen gjorde vi et forsøk på å lokalisere lunsjen vi hadde betalt for. Det var lettere sagt enn gjort, men vi fant den til slutt 😀 Den var gjemt i «oktoberfest»-teltet (i august).

Hele eventopplegget virket noe snodig for oss, vi har aldri vært på et megaevent før med så få geocachere samlet. Eventet var smeltet sammen med Randers Ugen virket det som, noe som var veldig uvant for oss. Vi er vant til at eventer er for og av geocachere 🙂

Oktober?

Vi hadde et mål denne turen, utenom selve eventet, og det var å finne en cache i de siste regionene vi manglet i Danmark, Midtjylland og Nordjylland. Eventet sikret oss den første, og så var det bare å sette nesa nordover så vi kunne få funnet en cache i den siste.

Det klarte vi fint, når vi kom oss ut av Randers. Det tok sin tid, skikkelig trafikkork! Men nå er Danmark komplett 😀 Vi prøvde oss også på en annen cache i nærheten, men den klarte vi ikke få opp, så den måtte vi gi opp…

Ikke snakk om

Planen vår sa egentlig at vi skulle finne en del av «PT forsat», men etter å ha hørt andre nordmenn snakke om den og trafikken der på eventet, mistet vi litt lysten. Så da fulgte vi heller et tips vi fikk fra Team Vesla, og satt nesa mot «Smuglerjagt» istedet.

Vi hadde en plan

GPSen ledet oss via diverse småveier, og steder vi aldri ellers ville besøkt. Det ble selvfølgelig noen stopp langs veien også, før vi plutselig var i gang med smuglerjagten.

Vi fant raskt ut at det var et klokt valg. For det var en lite trafikkert vei og fine cacher. Avslappende å kjøre rundt der nesten helt alene!

Det var ikke mange bilene som kom, men den ene, som selvfølgelig kjørte forbi oss når vi stoppet på en cache, kjørte ekstremt saaaaaaakte! Vi havnet bak den på vei til neste cache, og var vel oppe i 10kmt på det meste…

Smuglerjagt

En del av jakta tok oss ut på en vei jeg var litt skeptisk til å kjøre på, og over en topp som var litt vel bratt og brå – men det gikk 😛

Til slutt hadde vi funnet alle vi trang, og da var det bare å sette seg ned for å finne ut av hvor finalen var.

Heltinnen på jakt

Etter å ha funnet finalen, ble det en liten fergetur – med ei kabelferge! Vi var eneste bil ombord, og vi fikk være med gratis siden det var «happy hour» – definitivt et høydepunkt! Kabelferge er kult!

Ombord i ferga

Når vi kom over på andre siden så vi at det var en åpen burgersjappe der, så da bestemte vi oss for å få oss litt mat med det samme. Vi hadde egentlig bestilt full pakke på eventet med mat og greier. Men siden vi ikke hadde snøring på hvor det var, hvordan det var å parkere der og egentlig ikke orket mer av trafikken i Randers, bestemte vi oss for å heller spise her og cache mer.

Kabelferga

Etter å ha fått i oss litt mat, bestemte vi oss for å prøve på «PT fortsat» allikevel, kanskje trafikken var bedre nå?

Det ble en del småveier videre også, og noen flere cachestopp. Vi kom oss i gang med «PT fortsat», og vi startet på nummer 48 (svingte innom 55 og 54 på vei ned) 18:33. Et flott TB-hotell fikk vi også med oss langs veien.

Vi stoppet på de PT-cachene vi følte oss komfortable med å stoppe ved, og droppet de vi ikke følte oss komfortable med. Det ble en del funn allikevel (og noen DNF, inkl. en DNF på en cache innimellom).

Utsikt langs veien

Sterk sol

Artig sak

Vi stoppet på #100 kl. 21:26. Det ble en rask matstopp like bortenfor, før vi satt nesa mot hotellet.

Utsikt fra den siste

På hotellet ble vi sittende ganske lenge i hagen og snakke med andre nordmenn som også overnattet der. En veldig hyggelig slutt på dagen! Og det eneste som egentlig minnet om event hele helga 😛

Det ble ikke så mange timer søvn denne natta heller, for vi skulle opp og rekke både frokost og CITO-event. Vi møtte Team Vesla til frokost, og dro samtidig mot CITO-eventet.

Vi gikk for samme parkering som i går, siden vi visste hvordan vi kom oss til den.

Vi plukker søppel

Vi fant oss søppelsekker, og satt i gang ryddeaksjonen. Det var unormalt lite folk å se i dag også (aldri opplevd å møte så lite folk en megahelg før, og dette er vårt 18. megaevent).

Det føltes litt ut som vi ble utnyttet når vi ble satt til å rydde opp etter festdeltagerne i Randers Ugen. Men de kan ikke ha festet så veldig hardt, for det var ganske så ryddig 🙂 Det er egentlig en god ting!

Når vi hadde gjort vårt bidrag, sa vi farvel til Team Vesla (for denne gang), og så satt vi nesa i hver vår retning. Vi hadde et fly å rekke…

On the road again

Det ble et par cachestopp, inkl. en stopp på vei ut av Randers (vi måtte jo fylle drivstoff også).

Vi fikk også tid til å besøke en av Heltinnens utflyttede venninner. Et hyggelig stopp!

Været var virkelig bra i dag, og vi fikk en veldig flott kjøretur mot flyplassen.

Strålende vær

Det ble noen flere stopp, før vi avsluttet turen på samme vi som vi startet den – med en DNF.

Når vi kom frem til flyplassen sier bilen at vi har tilbakelagt 874km i løpet av helga, i løpet av totalt 16 timer og 11 minutt på veien.

Vi kom frem ganske tidlig (vi liker å ha god tid når vi skal fly, for vi har erfart at det kan være veldig nytting enkelte ganger), og fikk slappet av litt i loungen før avgang.

Klare for hjemturen

Turen hjem gikk også via Gardermoen. Og avgang mot Haugesund var ikke før 21:10.

SAS-maskiner på Gardermoen

Vi rakk hjem før midnatt, og rakk å få noen timer søvn før vi måtte opp og på jobb igjen.

Vi endte opp med totalt 88 funn, et knippe mer enn planlagt. Det ble totalt 7 DNF.

En intens, men veldig kjekk helg!