Pinsen 2016

In Ut på tur
Scroll this

Når det er mange fridager på rekke og rad, så må jo de brukes til caching! Vi hadde planer om en liten tur østover. Siden Heltinnen måtte jobbe lørdag, ble det sen avgang, og vi hadde en noe unormalt sen planlegging også…

Så på fredag, når jeg skulle planlegge turen, måtte jeg sjekke om det var noen eventer vi kunne få med oss. Var ikke så mange å velge i, og det så ikke egentlig ut som vi kunne få med oss noen. Men, vent litt, hmmm, Ålesund? Ikke lange omveien herifra til Østlandet det? Eller?

Vi vurderte litt frem og tilbake, og plutselig hadde jeg både skaffet fri onsdag (så vi kunne få med oss enda et event, og den opprinnelige planen vår) og kommet igang med planlegging av ruta oppover. Det er ikke hver dag man gjør slike stunt, og det var alt for lenge siden sist nå. Galskap vil noen kanskje kalle det, uvitende vil jeg kalle de.

Nå var det ikke et helt tilfeldig event vi skulle på, men GC6GEYY vaffeltreff i bolvika av toreholen. Det skulle feires at rktrohjell hadde passert 3000 funn. Familien toreholen er veldig flinke til å stille opp selv, og de lager mange eventer. De har deltatt på event på Haugalandet flere ganger også. Så vi har lenge lekt med tanken på å samle sammen en gjeng, og rett og slett bare dukke opp.

Det ble sen avgang lørdag, men en fordel med det var at den verste pinsetrafikken var over. Med unntak av et par idioter som følte ekstremt behov for å risikere både sitt eget og andres liv i idiotiske forbikjøringer, var det nesten ingen trafikk hele veien til turens første overnattingssted.

Vi fikk en flott tur i strålende vær, og fikk endelig stoppet innom for å logge cachen ved Låtefoss.

Låtefoss

Vi fikk en flott tur gjennom Hardanger, og videre oppover mot Grodås, hvor vi hadde fått booket et hotell i siste liten. Det ble selvfølgelig noen cachestopp langs veien, men vi var nødt til å begrense oss. Vi kom frem til hotellet litt over halv tre, og da var det ikke overraskende rimelig stille og rolig der. Nøkkel lå klar til oss, sammen med instrukser om hvordan vi kom oss til rommet. Slike hoteller liker vi!

Det ble ikke mange timene søvn, for allerede 08 neste (samme) dag var det opp for å spise frokost. Og det var nå vi virkelig fikk se hvor flott utsikten fra rommet var (selv om vi så den ganske greit når vi kom også).

Utsikt fra hotellrommet

Vi kom oss avgårde kort tid etter, og hadde selvfølgelig noen cacher på planen før eventet også. Et lite stykke nord for Volda møtte vi kawlii, som også var på vei til event. Og da fikk vi samtidig tilbud fra Olabirk (som var en av få som visste om planene våre) om lån av kano for en holmecache. Så da ble det en avstikker, hvor vi møtte CO jhh72 som stod klar med kano til utlån. Snakk om service!

Det ble en fantastisk, om noe vinglete, tur i flott vær!

På kanotur

Vi svingte innom noen flere cacher etterpå (og sløyfet de vi hadde planlagt), før det var tid for lunsj hos Olabirk. Etter en riktig så hyggelig lunsj satt vi nesa mot ferja, og eventet.

Ingen av oss hadde logga Will Attend, men Olabirk hadde skrevet han tok med noen mugglere… Så jeg tror noen ble overrasket når vi plutselig dukket opp 😀

Det ble et riktig så hyggelig event, i fine omgivelser. Kjekt å hilse på både nye og gamle kjente.

Eventet

Vi koste oss, og fikk pratet med mange. Vi hadde ikke egentlig tid til det, men vi ble værende en stund etter eventslutt vi også.

Og før vi kunne begynne på den lange veien nedover, måtte vi først en tur oppom Ålesund. Heltinnen har aldri vært der før, og da er det dumt å være så nær uten å svinge innom! Og selvfølgelig måtte vi innom noen cacher også. Og jeg skal ikke nekte for at utsikten langs veiene her oppe er fantastisk.

Utsikt langs veien

Vi fikk sett litt, tanket drivstoff og fått oss noe å spise. Det ble litt vel kaldt der vi satt, men vi rakk å få funnet en cache også (såvidt det var), før vi satt nesa sørover igjen.

Neste del av ruta gikk mot Åndalsnes, Dombås og så sørover mot Ormåsen. Siden kawlii skulle samme vei et stykke som oss, kjørte vi i følge. Det ble noen flere cachestopp, og bilder av den flotte utsikten. Vi tok også en tur innom Trollveggen, så de som ikke hadde logget den virtuelle fikk gjort det. Vi kjørte i følge noen cacher til, før vi delte oss og (etter en cache til) kjørte i hver vår retning.

Vi kom et stykke sørover på E6, før vi var så trøtte at vi rett og slett bare måtte stoppe på en rasteplass for en power-nap. Det hjalp godt, og vi fortsatte turen sørover et hakk mer opplagt.

Cachestoppene holdt oss våkne resten av veien, og det drøyde ikke mange timene før solen var på vei opp igjen og vi på nytt fikk dagslys å kjøre i.

Det ble noen fine stopp nedover, og vi fikk endelig smakt på de berømte Espa-bollene. Siste cachestopp ble på et spontanbesøk på Eidsvollsbygningen. Vi syns det var en passende cache å finne 05:30 16. mai.

Eidsvollsbygningen
Heltinnen ved Eidsvollsbygningen

De siste timene på motorveien var de hardeste, men vi kom trygt frem og parkerte 07:30. Nesten et døgn på veien. Vi fikk oss noen timer med søvn, og tok det med ro den dagen. Vi benyttet de timene vi var våkne til familiebesøk.

Vi hadde en ambisiøs plan 17. mai, som startet med en liten tur til nabolandet. Ikke for å handle, men for å cache (okay, vi var innom godisbutikken også).

Planen for dagen inkluderte kun cacher i Østfold, så det ble litt caching på måfå i nabolandet. Og plutselig befant vi oss midt i en westernby – steike så kult! Det var totalt uventet, og enda bedre ble det når byens grunnlegger dukket opp. Han delte ivrig historier, og vi tilbrakte en hel del tid der. Definitivt ett av mange høydepunkt på turen!

Rock River City
Heltinnen i Rock River City

Vi fant noen flere cacher i nabolandet, før vi krysset grensen igjen og satt nesa mot en drøss med Wherigoer utenfor Halden. Det ble funn på de fleste, men vi hoppet over noen så vi skulle rekke å få tid til resten.

Vi var slitne etter en lang og begivenhetsrik helg, så vi vurderte nesten å droppe eventet (jeg vet, skammer meg når jeg skriver det 😉 ). Men heldigvis ble vi innhentet av de lokale når vi stoppet ved en cache, og da måtte vi jo bare bli med på event!

Det er jeg glad vi gjorde, for det ble et hyggelig stopp det også! Og gøy å gå i tog rundt på toppen! En fin tur opp i utkikkstårnet fikk vi også.

På 17. mai-event
På toppen av tårnet

Etter eventet ble det strake veien tilbake til basen i Ormåsen, så vi fikk vært et par timer på besøk også. Men vi kunne jo ikke kjøre straken veien, selv om vi hadde funnet den siste cachen for dagen. Det ble brått et besøk hos EiFlei og anirt også (etter først å ha hatt en ufrivillig sightseeingrunde rundt hele Røyken). Et hyggelig stopp på tampen av 17. mai! Neste gang skal vi ha bedre tid, og da kan vi også veien 😉

Siste dag av turen startet med litt mer besøk, ved Hagen med det rare i, hvor det har kommet enda mer rart siden sist.

Rariteter i fleng

Vi hadde en del cacher på planen langs veien hjem også, men de fleste av de i og rundt Rjukan. Siden vi har funnet de fleste langs E134, må vi ta noen alternative veier…

Ikke mye trafikk langs veien hjem heller, så det ser ut som vi unnslapp pinsetrafikken helt. Fint vær (alt som ikke er vått er fint) så lenge vi fant cacher, og vi fant nesten alt vi lette etter (kun 1 DNF, og kun 2 på hele turen faktisk).

Utsikt fra en rasteplass

Når vi var ferdig med den siste cachen på planen, var det strake veien til middag på Haukeliseter. Og derifra var det ingen stopp før vi kom hjem. Vi parkerte hjemme 22:17. Ganske lenge siden sist vi var tilbake så tidlig…